Съвсем доскоро двуколесните моторни средства бяха рядкост по градските улици. Срещаха се предимно лятото, предимно нерегистрирани и естествено, управлявани от младежи с къси панталони и тениски. Е, ситуацията се промени. И продължава да се променя всеки ден. Сега провиращият се през градския трафик скутер е обикновена гледка – от ранна пролет, до първи сняг. Радващо е, че все повече стават хората с подходящи екипи и задължително с предпазни каски. Значи, променя се и мисленето.
Променят се и самите скутери. Опърпаните шумни и пушещи самоходни “табуретки” са приоритет на арабските търговци по “Цар Симеон” или на дечицата по селските мегдани. В централната градска част, денем пред луксозни офиси, вечер пред скъпи заведения, все по-често се забелязват красиви и лъскави моторчета. Някои не толкова малки, някои и доста луксозни.

Ще ви разкажем за един от тях – Aprilia Scarabeo 500 I.E., модел 2009 г. Спряхме се на него, не само защото скутерът по принцип си е италианска измишльотина, която веднъж и трайно промени разбирането за градска мобилност, но и защото официалният вносител на марката за България разполагаше с регистриран и застрахован екземпляр.
Иска ми се да кажа “мятаме се на удобната седалка и отпрашваме към центъра”, но не беше точно така. В началото потегляме плахо, свикваме с реакцията при отваряне на газта, пробваме спирачките и така … до втория светофар, или може би до третия. Не знам точно къде, но привикването неусетно отстъпи място на удоволствието. Мощната машина стартира пъргаво на светофара, а на следващия – отново сме първи. Да не си помислите, че разиграваме екшън по улиците? Не, просто използваме основното предимство на двуколесните – провираме се между безкрайните колони автомобили в двете съседни ленти. Знаете ли какво значи това за човек, управлявал автомобил през септември по софийските улици? Възвръщане на радостта от градското движение. Как ви се струва придвижване от “Орлов мост” до “Била” на бул. “България” за 7 минути? Направо невероятно. Е, необходима е повече концентрация, толерантност към нетолерантните шофьори, които все още си мислят, че са сами на пътя и най-добрата позиция в лентата за движение е шахматната. Имайте малко търпение. Нещата макар и бавно, вървят в правилната посока. Но да се върнем към Scarabeo.
Моделната линия притежава невероятната смес от носталгична класика и поглед в бъдещето. Скутерът не е просто красив. Ако се загледате в него малко по-продължително, ще се почувствате неустоимо привлечени от плавните линии, от пестеливото, но много на място използване на блестящи хромирани елементи, от прозрачните решения на оптичните части. А седнете ли на него, тогава ще разберете, че изящните форми са пълни със съдържание. Голямата седалка с лекота побира двама, височината й до земята е само 780 мм, а широките отпред степенки се стесняват в изящна “талия” и позволяват удобно да се подпирате в спряло положение. Огледалата за обратно виждане се регулират лесно и почти не оставят мъртва зона. Scarabeo 500 е един от скутерите с големи колела, който осигурява най-обширно товарно пространство. Под седалката с лекота се побира голямата чанта на лаптопа или една “Fullface” каска. Допълнително място има в отделна жабка под кормилото. Машинката е снабдена с модерен имобилайзер с дистанционно управление, който, дори да забравите, се включва сам 50 секунди след като се извади ключа от контакта. Багажният отсек също може да се отключва само с натискане на бутон от дистанционното. За най-големите маниаци е предвиден 12-волтов изход за зареждане на мобилен телефон или каквото друго ви е необходимо.
Aprilia Scarabeo 500 принадлежи на висшия клас скутери. Той е подходящ не само за градско движение, но и за по-къси, а пък защо не и за по-дълги излети. Много е бърз, спира много добре, но неговите 189 кг суха маса изискват здрави ръце, което не го прави особено подходящ за по-крехки женски длани. И в никакъв случай за първи мотор на подрастващите. На неговата седалка през деня в големите европейски градове сме забелязвали дори изискани господа, под чиито якета се забелязват бели яки с вратовръзки. А вечерта? Вечерта идва ред на срещите с приятели на открито.

Малко техника
Двигателят е едноцилиндров, четиритактов, с обем 460 куб. см, мощност 39 к.с. и течно охлаждане. В главата му са разположени 4 клапана, а горивото се доставя през модерна инжекционна система. Благодарение на добрата динамична балансираност, вибрациите са сведени до минимум. Добрият електронен мениджмънт, в комбинация с безстепенната вариаторна трансмисия, са предпоставка за нисък разход на гориво, което е позволило машината да покрива нормите за екологичност Евро3. Окачването е поверено отпред на хидравлична вилка с диаметър на тръбите 40 мм, а отзад – на два телескопични амортисьора с пружини. Те могат да се регулират на четири степени и позволяват да изберете оптималното между подходящия комфорт на возене и натоварването на скутера.
Една от най-силните страни на машината е спирането. Мощният двигател, сравнително големите размери и товароносимост са накарали производителя да използва интегрална схема на спиране. Какво означава това? Ако задействате задната спирачка посредством лявата ръкохватка, около 20 – 25% от спирачната сила се предава и към единия от спирачните дискове на предното колело. Така се гарантира плавно и сигурно управление, независимо от вида на пътната настилка. Цялата тази техника е поместена върху здрава и гъвкава рама, тип “двойна люлка”, изработена от специална закалена стомана.

Технически характеристики

Двигател:
едноцилиндлов, четиритактов, с течно охлаждане, електрически стартер, впръскване на горивото с електронно управление
работен обем, куб. см:
460

мощност, к.с./ об/мин:
39/ 7500

върт. момент, Нм/ об/мин:
43/ 5500

диаметър х ход на буталото, мм:          
92х69

степен на сгъстяване:      
10.5:1

трансмисия:
CVT – безстепенна вариаторна, задвижване с ремък

Колела и гуми:
алуминиеви лети джанти, отпред 110/70 R16, отзад 150/70 R14

Спирачки:
отпред двойни хидравлични дискове 260 мм, с по два спирачни цилиндъра, отзад – единичен диск с диаметър 240 мм, два спирачни цилиндъра.

Окачване:
отпред телескопична вилка с ход 103 м, отзад – двойни амортисьори с пружини с регулиране и ход 100 мм.

Резервоар:
13.2 л (3 л резерва)

Размери, мм:
Дължина     
2262

Широчина   
765

Височина    
1411

База  
1535

Височина на седалката:  
780

Суха маса, кг:          
189

Цена в лв. с ДДС:
10950



Moto Club

Няма коментари до момента.

Напишете първи коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *